Föreläsning

Idag har åk 7-9 på Norrhammarskolan varit på en föreläsning av 87 åriga Mietek Grocher. För er som inte vet så är han en överlevare från andra världskriget som satt i NIO olika koncentrationsläger!! Han gör föreläsningar om vad som hände honom under tiden när han bodde i getton, var i alla dessa nio koncentrationsläger och slutligen när han kom därifrån och livet efter. Föreläsningen tog cirka 2 timmar och sedan fick vi ställa frågor till honom innan han skulle åka hem igen. Det var verkligen hemskt att lyssna på allt han gått igenom och att se honom gråta ibland när han pratade om vissa saker, trots att han pratat om det hur många gånger som helst. Jag satt och googlade på honom för ett tag sen och hittade faktiskt en video på hans förläsning, och jag LOVAR er att dessa två timmar helt utan tvekan värt att lyssna på. Helt ärligt tycker jag alla skolor borde passa på att "hyra" honom nu medan han fortfarande lever.. Han är ju trots allt 87 år nu. Att se film om andra världskriget går inte ens att jämföra med att höra honom berätta live vad som hände. Alla satt hur tysta som helst och lyssnade och trots att vi var så många hördes inget annat än när han pratade!
 
Mietek har även skrivit en bok Jag överlevde! och jag ångrar faktiskt att jag inte köpte den. Med tanke på det han berättade vill jag läsa det också, för man kan ju inte prata om alla detaljer som en över 200 sidig bok på två timmar. Jag funderar faktiskt på att beställa den. Och ni som ser videon, det är inget att jämföra jämfört med hur det var att lyssna på riktigt. Om ni inte har sett honom, be era SO lärare boka honom!
Klicka på bilden för att komma till en film från en av hans föreläsningar!! Det är värt varenda sekund, det kan jag lova er!!